et nyt byområde er på vej

Et nyt byområde er på vej i Nordhavn – dér hvor himmel og hav smelter sammen. Det er på Redmolen, der tidligere var en del af Københavns Frihavn og tjente industrielle formål i årtier, at et nyt kapitel starter.

Forbundet til resten af Nordhavn via to broer ligger Redmolen på sin helt egen, unikke placering med udsyn til det store, blå havnerum. Her udvikler vi et nyt byområde med bæredygtige kontorfaciliteter, energivenlige boliger og et hotel, hvor gæster fra hele verden kan nyde det aktive liv i og omkring havnen.

 

På spidsen af Redmolen opfører vi en cirkulær kontorbygning. Her kan man nyde himmel og hav på første række. Visionen er at skabe et pejlemærke for Københavns Havn, en spektakulær bygning med farver og facader der er i familie med Nordhavns siloer.

Mod Syd opfører vi to boligbyggerier med altaner, tagterrasser og gårdhave. På Nord opfører vi et kontorhus med en begrønnet facade og et hotel med udsigt og gårdhave. De fire byggerier får facader i rødlige nuancer, der skaber sammenhæng til karreerne i Århusgadekvarteret.

promenade og grønne byrum

Langs Redmolens kajkanter etablerer vi en promenade, hvor medarbejdere, beboere og besøgende kan gå, cykle eller blot nyde et øjebliks frisk luft og et kig på skibene, der sejler forbi i havnen. Redmolen byder på rå naturoplevelser, og vi trækker også naturen ind ved at etablere to grønne byrum. Vi kalder dem Bølgehaven og Stenhaven, og inspirationen er hentet fra Østersøens kyster.

 

På Redmolen smelter udeliv- og indeliv sammen. Tæt på Redmolen kan medarbejdere tage en tur i kajakken i frokostpausen eller en badetur efter arbejde. Beboere kan nyde udsigten fra egen altan eller tagterrasse. Besøgende kan tage en kop kaffe i de grønne byrum eller langs promenaden. På en kold vinterdag er vinterhaven yderst på Redmolen et lunt alternativ.

nemt at komme til og fra 

En hovedgade forbinder Redmolen med fastlandet, mens der mellem bygningerne bliver anlagt mindre stræder og langs hele kajkanten en bred promenade. 

Det bliver nemt at komme til og fra Redmolen – uanset retning. Skal man nord- eller sydpå, er S-toget i gåafstand, og skal man til Københavns centrum eller broerne, er den nye metrolinje tæt på. 

Et nyt kapitel

Et helt nyt byområde er på vej i Nordhavn. Redmolen er under forandring.
Et kapitel i Frihavnens historie slutter og et nyt kapitel med byliv, arbejdsliv og friluftsliv tager sin begyndelse.

Kort over redmolen

Ofte stillede spørgsmål

Hvem bygger på Redmolen?

Det er PFA, der er bygherre på Redmolen.

Hvad bliver der bygget på Redmolen?

Der bliver bygget kontorer, boliger og hotel – i alt ca. 55.000 m2. 

På spidsen af Redmolen opfører vi en cirkulær bygning med udsyn i alle retninger mod det store havnerum – et pejlemærke for Københavns Havn. Her bliver kontorhus. 

Mod Århusgadekvarteret opfører vi to længdehuse og to københavner-karréer, der stilmæssigt minder om karreerne i Århusgadekvarteret med rødt tegl. Her bliver kontorhus, boliger og hotel. 

Hvor høje bliver bygningerne på Redmolen?

Det cirkulære kontorhus yderst på Redmolen bliver 62 m. højt.

De øvrige bygninger bliver op til 20 m. høje. 

Hvor mange boliger kommer der på Redmolen?

Vi bygger ca. 115 ejerboliger på Redmolen. Der bliver 86 boliger i københavnerkaréen og 29 boliger i længehuset. Boligerne bliver indrettet i forskellige størrelser fra 65 m2 til 220 m2. 

Hvornår bliver området færdigt?

Vi forventer, at området vil stå klar til indflytning primo 2023.

Hvor mange kvadratmeter skal der bygges?

Der skal bygges ca. 55.000 m2 i alt. Dertil kommer kælder til parkering og teknik. De er fordelt således: 

Kontorhus (cirkulært): 26.000 m2 (byggefelt 1.22)
Kontorhus: 4.500 m2 (byggfelt 1.18)
Hotel: 11.500 m2 (byggefelt 1.20)
Boliger: 10.000 m2 og 3.000 m2 (byggefelt 1.19 og 1.21)
Kælder: 14.500 m2

Kan man køre i bil på Redmolen?

Man kan køre i bil på det meste af Redmolen undtagen yderst på Redmolen, hvor der er et bilfrit område med promenade.

Der bliver også etableret en vendeplads for enden af Gdanskgade til biler og lastbiler. 

Hvornår starter byggeriet?

Byggeriet er planlagt til at starte i april/maj 2020 med funderingsarbejdet, der forventes at tage 4-5 måneder.

Hvem er arkitekt på Redmolen?

Det er Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cobe og Tredje Natur, der har tegnet den cirkulære bygning og udendørsarealerne yderst på Redmolen.

Det er Henning Larsen Arkitekter, der har tegnet de to længehuse samt de to københavner-karréer. Det er Cobe, Sleth og Polyform, der har tegnet udearealerne omkring disse fire byggefelter.

Kommer der et offentligt p-hus på Redmolen?

Nej, de 180 p-pladser, vi etablerer, vil som udgangspunkt være forbeholdt medarbejdere og beboere på Redmolen.

Bliver der badezone omkring Redmolen?

Nej, der bliver ikke badezone omkring Redmolen. Man kan bruge den nærliggende badezone Sandkaj. 

Bliver der grønne områder på Redmolen?

Hele området yderst på Redmolen med promenade  bliver et bilfrit område, der bliver begrønnet med træer. 

Der kommer også to grønne byrum, Stenhaven og Bølgehaven, der er inspireret af naturen ved Østersøens kyster.

Kommer der caféer og restauranter på Redmolen?

Det er lidt for tidligt at sige endnu, men vi planlægger at give mulighed for ét eller flere spisesteder på Redmolen.